22 Aralık 2011 Perşembe

NEFSİ TANIMAK

İnsanlığın apaçık düşmanlarından biri olan nefis, insanın emri altında çalışıldığı vakit yaralı olduğu kadar insan onun emrinde çalıştığı zamanda zararlı olur. İnsanoğlunun başına ne geliyorsa şöyle akılvari bir şekilde düşündüğümüz vakit neftsen kaynaklandığı hemen anlaşılacaktır. İnsan kendi hayatında birkaç etkene fırsat vermek istemez bu etkenlerden biriside nefistir. Nefse fırsat verildiği takdirde insanın başına getirmeyeceği durumun olmayacağını anlamak o kadar da zor değil. Nitekim Âdem(a.s)’i günah işlemeye sevk eden de neftsen başkası değildi. Münabbihat’ta (imam ibn hacer el askalani) ‘’Müjdeler olsun o kimseye ki aklı emir nefsi esir olana ve vay o kimseye ki nefsi emir aklı esir olana’’geçen bu söz tamda konumuza parmak basıyor. Yani nefis akla emirlik yapacak derecede yaratılmış bir mefhum değildir. Çünkü başta da değindiğimiz gibi nefis insanın apaçık düşmanlarındandır. Nasıl ki bir kurum veyahut devlete düşman birisinin o kurum veya devlete başkanlık etmeyeceğini anlıyorsak nefsin insana ya da akıl mefhumuna başkanlık etmeyeceğini de anlamalıyız. İnsana düşmanlığı bu kadar apaçık olan nefsin ilacının ne olduğu konusunda ki sorularınızı duyar gibiyim. Sorularınıza, Allah(c.c)’nün nefsi yaratıp ona sorduğu sorulara karşılık olarak nefsin verdiği cevaplardan yola çıkarak cevap vermek isterim. Allah(c.c) nefsi yarattıktan sonra nefse; ‘’sen kimsin? Ben kimim? ‘’ diye soru soruyor. Nefis hiç utanmadan ve sıkılmadan az önce kendisini yaratan Rabbine; ‘’sen sensin ben benim’’diyor. Bunun üzerine Allah(c.c) nefsi cehenneme atar ve belirli bir süre sonra tekrar sorar: ’’sen kimsin? Ben kimim?’’ Nefis herhalde daha dersini almamış olacak ki tekrar aynı cevabı veriyor; ’’sen sensin ben benim’’. Allah(c.c) bu sefer nefsi aç bırakır ve yineler sorusunu; ‘’sen kimsin? Ben kimim?’’; Açlıktan aklı başına gelen nefis, bu sefer Rabbini hatırlar ve ‘’sen ÂLEMLERİN RABBİSİN ben ise zavallı bir kulum’’cevabını verir. Bu örnekten sonra nefsin ilacının açlık olduğunu sanırım herkes anlamıştır. Yani açlık derken sadece mideyi aç bırakmak değil aynı zamanda gözleri de harama karşı aç bırakmak. Elleri, ayakları, kulakları ve en önemlisi de kalbi harama karşı aç bırakmaktır Değerli Müslüman kardeşim, sakın nefse mahal vereyim deme. Çünkü nice ayağı kayan insanlarda senin dediğini demişti. Onun için nefse güven olmaz. Nefsinle değil aklınla hareket etmeye çalış. Ve bazen de nefis sana sağdan yaklaşabilir aman sakın ona uymayasan. MUSTAFA AKAY DAN ALINTIDIR.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder